Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když je vám dítě dlužné

Už jste někdy půjčili peníze dítěti, které znáte a ocitlo se v momentální nouzi, a ono se pak tvářilo, že vás nezná?

Něco vám povím, filmy pěkně lžou. Strávila jsem za svůj život v kině už fůru času u filmů, v nichž vystupují dětští hrdinové jako malí mudrci, od nichž by se dospělí mohli učit, ale taky jako roztomilí filutové, kteří své osm let rozvedené rodiče vmanipulují do nových osidel lásky a znovu stmelí rodinu, nebo jako vykutálení lumpové, kteří svého učitele sice málem přivedou do blázince, ale ve finále se v nějaké krušné chvíli za něj statečně postaví, aby ukázali, že i chuligáni mají čistou duši... a tak by se daly příklady vršit jeden na druhý. A všechny ty děti, ať jim scénáře velí vzbuzovat v divácích veselí, soucit či dojetí, mají jedno společné. Všechny jsou ryzích charakterů a dospělí jen litují, že si člověk tu jejich nevinnost nemůže ponechat až do penze.

Letos v březnu mě oslovil za výpůjčním pultem žák šesté třídy: „Paní knihovnice, nemohla byste mi prosím půjčit osm korun? Já jsem zapomněl ve škole peněženku, za chvíli mi jede autobus a já tam už pro ni nestihnu doběhnout. Já vám to hned zítra vrátím.“ No řekněte sami, nechali byste dítě v nouzi? Já tedy ne. A tak jsem vylovila peněženku, žádaný obnos mu vyplatila na dlaň a ještě jsem měla dobrý pocit, že se dostane včas domů, protože další spoj mu jede až skoro za tmy. To bylo pondělí. V úterý se čtenář k vyrovnání dluhu nedostavil. No co, to se může stát. Třeba se šesťákům změnil rozvrh, nebo zůstal po škole, nebo šel k lékaři. Když uplynuly čtyři týdny a dlužníka jsem občas zahlédla oknem, jak knihovnu vždy pečlivě obíhá velkým obloukem a nezdálo se, že by ho sužovala choroba, zavolala jsem jeho rodičům. Nespílejte mi, nejsem práskač, ale kluk měl kromě osmi korun vrátit i knihy, kterým už dávno vypršela výpůjční lhůta a telefonát rodičům se mi v těchto případech mnohokrát osvědčil víc, než posílání písemných upomínek. A vše se zdálo na dobré cestě. Otec jednal vstřícně, slíbil, že syn hned druhý den vrátí knihy i peníze. Jenže život není film. Za reálným dítětem jsem musela zajít ještě několikrát do školy a apelovat na něj, aby přinesl alespoň ty knihy. Nakonec vrátil oboje. Těsně před koncem školního roku s tím za sebe poslal spolužáka.

Začátkem září plakal na chodbě knihovny devítiletý Jakub. Měl v kapse bundy desetikorunu na autobus a nemůže ji najít. Zrovna volal mamince, situaci jí líčil a zalykal se slzami tak, že ani pořádně nemohl mluvit. Naznačila jsem mu, aby mi mobil předal a s maminkou jsem se domluvila, že mu desetikačku na autobus půjčím, protože jinak hrozilo, že pro malého zmatkaře bude muset přijet a vzít si v práci náhradní volno. Asi za deset dní jsem musela vyběhnout před knihovnu, protože někdo s gustem okopával naše nová vrata. Byl to Jakub a jeho tři kamarádi. Tentokrát nebulil, naopak se tvářil vzpurně. Klukům jsem domluvila, a když jsem viděla, že se mají k odchodu, zeptala jsem se Jakuba, jestli vůči mně nemá černé svědomí? Hrozně se divil, proč by měl. „Nedlužíš mi náhodou deset korun?“ Nevypadal provinile. Spíš tak jako dotčeně cuknul rameny, od nejblíže stojícího kluka si desetikorunu půjčil, bez jakékoli omluvy či poděkování mi ji plácnul do dlaně a odklusal pryč.

Za týden na to mě o sedm korun na autobus požádala Veronika z páté třídy. Prý jí někdo ukradl peněženku. Celá vyplašená rabovala školní batoh a peněženku tam fakt neměla. Její díky a sliby, že hned zítra peníze vrátí, nebraly konce. Konce pak po další čtyři týdny nebralo ani moje čekání, až slib splní. A následovalo už známé zavolání rodičům. Verunčina maminka byla alespoň upřímná. Dcera samozřejmě každý den peníze na autobus dostane, ale chodí si s nějakou partou do vietnamského obchůdku kupovat kusové cigarety a pak nemá peníze na zpáteční cestu.

To Šimon mi dluží korunu teprve čtrnáct dní. Přiběhl do knihovny těsně před zavíračkou, sotva lapal po dechu. Potřebuje do školy vytisknout z Wikipedie něco o Belgii. Ví, že jde na poslední chvíli, ale byl hrát fotbal a na úkol zapomněl. Za pár minut odcházel celý šťastný s vytištěným referátem a se slibem, že mi korunu, která mu za vytištěnou stránku scházela, hned zítra přinese.

Určitě mi rozumíte. Nejde mi o těch pár korun. Jde především o princip základů slušnosti a dětského vytváření žebříčku morálních hodnot. A tak se ptám. Kde jsou filmové děti, které si váží toho, když jim někdo vytrhne trn z paty a vědí, že půjčka se musí vrátit, že si nemůžu nechat, co mi nepatří? Kam chodí filmoví tvůrci pro inspiraci? Jestli čekáte happyend, pak jděte radši do kina. Tam by kluk paní knihovnici nejen vše vrátil, ale ještě by jí jako omluvu vygruntoval knihovnu.

P.S. Abych nekončila tak úplně chmurně, pak vězte, že mi není pomoci a malé školáky ani po těchto zkušenostech "zachraňovat" nepřestanu.

Autor: Zdeňka Ortová | čtvrtek 9.11.2017 10:39 | karma článku: 38,09 | přečteno: 3892x
  • Další články autora

Zdeňka Ortová

Kdo je líný, nemůže trpět prokrastinací

Člověk, který trpí prokrastinací odsouvá nejen velké povinnosti, ale i drobné denní úkoly, ačkoli je dělat chce.

25.4.2024 v 8:50 | Karma: 7,95 | Přečteno: 94x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Když děkovnou řeč nezvládnou ani spisovatelé, jak můžou obstát zpěváci

Určitě taky znáte ten divácky zoufalý pocit, když v televizi sledujete předávání cen některé z uměleckých soutěží a anket.

21.4.2024 v 9:58 | Karma: 29,72 | Přečteno: 815x | Diskuse| Kultura

Zdeňka Ortová

Když se vám klíště zakousne na choulostivém místě

Klíšťata netrpí studem a vlezou vám kamkoli. Mají na lidech nejraději teplá, tenká a vlhká místa. Snadno se k nim přisají a udělají si tam pelíšek.

14.4.2024 v 8:43 | Karma: 37,29 | Přečteno: 6752x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Zdvořilý důchodce se penze nedožije

Jednáním o zvyšování věku odchodu do důchodu se nějak nedaří, ačkoli jedno se zdá jisté. Tomuto zvýšení se zřejmě do budoucna vyhnout nelze.

9.4.2024 v 9:54 | Karma: 41,89 | Přečteno: 5753x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Chcete být zdraví? Jezte hodně dravě!

Nedivím se, když na návštěvě u babičky raději než po kolečku cukety, sáhnete po čerstvém štrúdlu a libujete si, že možná nebudete žít tak dlouho, ale za to radostněji.

4.4.2024 v 14:01 | Karma: 24,68 | Přečteno: 743x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

AKTV už sedm let hájí zájmy televizí. Bojuje s piráty a za nové zákony

25. dubna 2024

Asociace komerčních televizí slaví letos na jaře již sedmé výročí od založení. Jejími prioritami...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:54

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Moderátorka Porupková ukázala jizvu v dekoltu a promluvila o rakovině

25. dubna 2024  10:48

Moderátorka zpráv FTV Prima Soňa Porupková (34) se na sociální síti svěřila fanouškům s tím, že má...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 510
  • Celková karma 30,88
  • Průměrná čtenost 2190x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik