Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mohou psát ženy aforismy?

Přiznávám, že nerada vstupuji do místnosti plné lidí jako poslední, snad bych radši před vojenskou ubytovnou věšela na šňůru svoje spodní prádlo.

Otázku, jestli mohou psát ženy aforismy, jsem před časem dostala od novináře, který evidentně hodlal náš rozhovor založit na faktu, že jsem jedna z mála žen, které se u nás na psaní aforismů specializují. Ani netušil, jak si naběhl. Já podobný typ otázek totiž nemám ráda. A to, že jsem aforistkou, nepovažuji ani za svoji výhodu, ani za trest boží. Vím, nikdo mi neodpáře, že v literární minulosti i současnosti je skutečně jen málo ženských literátek, které se aforismy zabývají, ale když já jsem je vždy chtěla jen dobře psát a opravdu si nevzpomínám ani na jeden okamžik, v němž bych pocítila touhu, aby mě jednou nějaký žurnalista pasoval na aforistickou Valentinu Těreškovovou. Když dnes toto téma někdo nahodí, vtírá se mi neodbytná myšlenka, jestli se tazatel nedomnívá, že jsem ve svých začátcích měla navštívit nějakou literární instituci, předložit občanský průkaz, ukázat na kolonku, kde je úředně doloženo, že jsem ženou, a dovolit se, jestli tento nejmenší literární útvar můžu psát.

No dobrá, jsou chvíle, kdy je to příjemné. Jako třeba, když mi vyslovil uznání mistr oboru, básník Jiří Žáček. Samozřejmě, že jsem byla štěstím bez sebe. Ale jsem toho názoru, že můj stav blaženosti se odvíjel toliko od dobrého pocitu každého autora, že ta pěkná slova o jeho tvorbě říká spisovatel, kterého si léta váží a nemělo to nic společného s tím, že nosím podprsenku. Úplně stejně by se v tu chvíli cítil i – co já vím – třeba nějaký Toník Kvasnička, když by mu složil poklonu český básník, který se dostal do čítanek. Jistě chápete, že pro mě je podstatné, aby moje aforismy za něco stály, aby se lidem líbily, aby si proto kupovaly moje knížky... a nikoli to, že jsem nevědomky pronikla na ryze mužskou polovinu literárního hřiště. A jestli je to pánům kolegům příjemné či ne, mě na mou duši nikdy nenapadlo zjišťovat.

Ačkoli... moc dobře si dodnes vzpomínám na svoji první účast na redakční poradě kdysi slavného humoristického časopisu Nový Dikobraz. V té době jsem již věděla, že jsem obstála. Moje aforismy se zamlouvaly nejen vedení redakce, ale hlavně čtenářům. A protože neskrblili pochvalnými ohlasy, byla jsem zařazena mezi kmenové autory, kteří se těší privilegiu publikovat v každém čísle. To mě zavazovalo a psala jsem jak mourovatá. Dnes vím, že to byla nejlepší škola, jaké se mi mohlo dostat.

Když jsem pak jednoho dne dostala pozvánku na redakční setkání, dlouho jsem se rozmýšlela, jestli mám pozvání přijmout a do Prahy vyrazit. Vždyť v redakci nikoho osobně neznám. Hlavou se mi míhala jména národem oblíbených kreslířů, které na poradě potkám: Vladimír Renčín, Petr Urban, Miloslav Švandrlík, Vladimír Jiránek, Pavel Kantorek, Michal Hrdý... Bože, co já tam mezi těmi všemi slavnými lidmi budu dělat? Dosavadní komunikace s redakcí probíhala písemně a telefonicky. Už vidím, jak sídlo časopisu nebudu moct najít, jak bloudím ulicemi tak dlouho, až porada začne beze mě a já pak zažiju to, co opravdu nemám ráda – sólový příchod, kdy se oči všech zvednou a začnou po vás rejdit. Bože můj, jak já se styděla. Tolik mi na dobrém dojmu záleželo. Kdybych dostala na vybranou, snad bych radši před vojenskou ubytovnou věšela na šňůru svoje spodní prádlo.

Nakonec jsem všechny obavy hodila za hlavu a v pohodě jsem stihla polední vlak. Potud to bylo dobré. Ale následně se vše odehrálo zhruba tak, jak mi doma vizualizovala katastrofická představivost. Nemohla jsem sídlo redakce najít, trochu jsem bloudila, přišla jsem ve chvíli, kdy porada už začínala... a zvedlo se ke mně třicet párů mužských očí...

A teď mě napadla taková kulišárna. Já vám nabídnu ochutnávku několika mých aforismů z té doby a příhodu dopovím příště, jo?

„Upřímné lichotky musíme trousit jako kapičky značkového parfému, vše ostatní je šplouchání v laciné kolínské.“

„Jen skutečný hlupák se nenudí nikde, hlupák předstírající inteligenci se nudí všude; ostatní se nudí úměrně počtu přítomných hlupáků.“

„Stárnutí nepřichází ve chvíli, kdy se naši potomci přestanou chovat jako děti, ale když začnou uvažovat jako dědici.“

"Make-upem, pudrem, korektorem, řasenkou, očními stíny a rtěnkou lze ženě po čtyřicítce vrátit sebevědomí. Odličovačem podobu.“

„Když optimista vidí svatozář, pesimista pod ní hledá čertovská kopýtka... a realista je tam najde.“

„Kynologická rada, že vašeho psa nejlépe potrestáte stočenými novinami je nesmysl, neboť zprávy, které v nich vyděsily vás, se psem zpravidla ani nehnou.“

Autor: Zdeňka Ortová | neděle 2.12.2018 10:02 | karma článku: 19,25 | přečteno: 354x
  • Další články autora

Zdeňka Ortová

Když děkovnou řeč nezvládnou ani spisovatelé, jak můžou obstát zpěváci

Určitě taky znáte ten divácky zoufalý pocit, když v televizi sledujete předávání cen některé z uměleckých soutěží a anket.

21.4.2024 v 9:58 | Karma: 29,72 | Přečteno: 815x | Diskuse| Kultura

Zdeňka Ortová

Když se vám klíště zakousne na choulostivém místě

Klíšťata netrpí studem a vlezou vám kamkoli. Mají na lidech nejraději teplá, tenká a vlhká místa. Snadno se k nim přisají a udělají si tam pelíšek.

14.4.2024 v 8:43 | Karma: 37,29 | Přečteno: 6752x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Zdvořilý důchodce se penze nedožije

Jednáním o zvyšování věku odchodu do důchodu se nějak nedaří, ačkoli jedno se zdá jisté. Tomuto zvýšení se zřejmě do budoucna vyhnout nelze.

9.4.2024 v 9:54 | Karma: 41,89 | Přečteno: 5753x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Chcete být zdraví? Jezte hodně dravě!

Nedivím se, když na návštěvě u babičky raději než po kolečku cukety, sáhnete po čerstvém štrúdlu a libujete si, že možná nebudete žít tak dlouho, ale za to radostněji.

4.4.2024 v 14:01 | Karma: 24,68 | Přečteno: 743x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Letos jsem hodovníkům vajíčka nedávala. Víte, jak jsou drahý?

A protože nouze naučila Dalibora housti, dostala jsem nápad za všechny prachy, a přitom skoro zadarmo.

1.4.2024 v 15:52 | Karma: 29,68 | Přečteno: 908x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 509
  • Celková karma 32,64
  • Průměrná čtenost 2195x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik