Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vy na to máte žaludek?

Připadá mi, že celý náš život je vlastně lunapark. Někteří si koupí drahou jízdenku a vozí se na horské dráze, jiní jim zespodu mávají…

Musím předeslat, že pouťové atrakce nemám ráda. Pochopte, jsem člověk, jemuž dělá žaludek kotrmelce i ve výtahu, tudíž je naivní předpokládat, že bych kdy dobrovolně osedlala houpačku, kolotoč či obří kolo. Na horskou dráhu by mě naložili leda tak v narkóze. Nedávno jsem četla o šílené atrakci v Las Vegas. Jmenuje se Insanity Stratosphere a pasažéři tu sedí na konci chapadel takové jakoby ohromné chobotnice, která se otáčí dokola rychlostí asi 65 kilometrů za hodinu. Když se dívají na titěrné domy a osoby 275 metrů pod nimi, a jsou-li alespoň trochu při smyslech, musí u pokladny kromě vstupenky určitě fasovat i pleny. Jiné řešení nevidím.

Jestli mě teď litujete, že jsem s tak vlažným přístupem k oblíbenému dětskému vyhození si z kopýtka, měla nedonošené mládí, pak se mýlíte. Školní výlety na Matějskou patřily k mým oblíbeným. Riziková místa jsem sice ignorovala, ale ještě stále jsem měla na výběr střelnici, strašidelný zámek, bludiště, cukrovou vatu a autodrom. Přesně to mi vytanulo na mysli, když mě kolegyně požádala, zda bych jednomu z jejích předškolních dětí mohla dělat parťáka při jízdě v pouťovém autíčku. Světští si tehdy cestou na Řípskou pouť udělali ve Velvarech týdenní zastávku. Jelikož se nejednalo o jízdu na řetízkovém kolotoči ani o centrifugu, souhlasila jsem.

Kolegyně zasedla do autíčka s tříletou dcerou Anežkou. Já jsem se do jiného nasoukala s pětiletým Berďou a spadl mi kámen ze srdce. Obavy, že se do vozítka nevejdu, byly liché. Poskládali jsme se opravdu moc pěkně a já jsem si libovala, že jsem vyfasovala dítě mužského pohlaví. Chlapec bude nadšeně točit volantem a já se vedle něj můžu blahosklonně usmívat, aby přihlížejícím bylo jasné, že se paní knihovnice nezbláznila, že autíčko neobsadila z vlastního popudu, ale je tu za hodnou tetu, která má pochopení pro dětskou pošetilost. Ledva zazněla ryčná pouťová melodie a ostatní autíčka se dala do pohybu, pochopila jsem svůj omyl.

Naše vozidlo se totiž záhy stalo otloukánkem, protože se šofér Berďa odmítl chopit volantu. Marně jsem se mu lísala do mysli domluvami: „Podívej, jak tvoje sestřička pěkně řídí, ani jí maminka nemusí pomáhat. Zkus to taky.“ Žuch, bum, strefila se do nás nějaká rozjařená holčička gumovým nárazníkem. Bleskově jsem zhodnotila situaci, rezignovala na funkci závozníka a převzala řízení. Svištěli jsme po dráze a můj pasažér se tvářil netečně. Asi 12x jsem mu bez úspěchu volant nabídla. Několikrát se kolem nás mihla kolegyně s řidičsky nadanou dcerou a se znepokojeným výrazem. Nutně musela vidět kolegyni, která se po čtyřiceti letech horko těžko napěchovala do dětské atrakce, jak si teď bláznivě užívá jízdu a jejího malého syna odmítá pustit k volantu. Proč by jinak Berďa koukal jako bubák?

Než jsem stačila vydumat, jak věrohodně situaci vysvětlím, provoz se zastavil. Zaznamenala jsem svižně vyskakující jezdce a došlo mi, že teď jsem nahraná. Sedím zapasovaná v plechové maketě asi deset centimetrů nad zemí a moje bytelné těžiště odmítá spolupracovat. Dvakrát jsem spadla zpět a při třetím, už úspěšném vymrštění, jsem si natáhla stehenní sval. Berďa mě fascinovaně sledoval a na tváři se mu konečně usadil spokojený úsměv. A mě napadlo, že celý náš život je vlastně lunapark. Někteří si koupí drahou jízdenku a vozí se na horské dráze, jiní jim zespodu mávají a další jen stojí opodál a užírají se myšlenkou, kde ti nahoře na tu jízdenku vzali peníze. Ptáte se, kde jste vy? Nu, to záleží na tom, na co z toho máte žaludek.

Horská dráha

 

Autor: Zdeňka Ortová | středa 16.10.2019 8:38 | karma článku: 24,65 | přečteno: 939x
  • Další články autora

Zdeňka Ortová

Kdo je líný, nemůže trpět prokrastinací

Člověk, který trpí prokrastinací odsouvá nejen velké povinnosti, ale i drobné denní úkoly, ačkoli je dělat chce.

25.4.2024 v 8:50 | Karma: 14,79 | Přečteno: 208x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Když děkovnou řeč nezvládnou ani spisovatelé, jak můžou obstát zpěváci

Určitě taky znáte ten divácky zoufalý pocit, když v televizi sledujete předávání cen některé z uměleckých soutěží a anket.

21.4.2024 v 9:58 | Karma: 29,72 | Přečteno: 820x | Diskuse| Kultura

Zdeňka Ortová

Když se vám klíště zakousne na choulostivém místě

Klíšťata netrpí studem a vlezou vám kamkoli. Mají na lidech nejraději teplá, tenká a vlhká místa. Snadno se k nim přisají a udělají si tam pelíšek.

14.4.2024 v 8:43 | Karma: 37,29 | Přečteno: 6754x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Zdvořilý důchodce se penze nedožije

Jednáním o zvyšování věku odchodu do důchodu se nějak nedaří, ačkoli jedno se zdá jisté. Tomuto zvýšení se zřejmě do budoucna vyhnout nelze.

9.4.2024 v 9:54 | Karma: 41,89 | Přečteno: 5755x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Chcete být zdraví? Jezte hodně dravě!

Nedivím se, když na návštěvě u babičky raději než po kolečku cukety, sáhnete po čerstvém štrúdlu a libujete si, že možná nebudete žít tak dlouho, ale za to radostněji.

4.4.2024 v 14:01 | Karma: 24,68 | Přečteno: 743x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradí ji Havel?

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:31

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024,  aktualizováno  13:27

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  13:21

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:10

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

  • Počet článků 510
  • Celková karma 31,28
  • Průměrná čtenost 2190x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik