Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Navrhuji přidělit každému z nás jednoho Vietnamce

Jedno výstižné a hodně moudré vietnamské přísloví říká: „Chytrý se učí pět let, hlupák to stihne za den.“

Mám ráda citáty a přísloví. A těch vietnamských jsem si oblíbila hned několik. Ale ještě nedávno mě ani nenapadlo, že si oblíbím i jednoho Vietnamce. Konkrétně našeho zelinářského prodavače.

Začalo to tak, že prodejna ovoce a zeleniny změnila prodavače, možná zároveň majitele, to si netroufám odhadnout, prostě mě jednoho dne obsluhoval úplně jiný pán, než jak tomu bylo doposud. Kupovala jsem tehdy banány. O jiné zboží jsem nejevila zájem. Přišla jsem si zkrátka jen pro ty banány. Pan prodavač se mi snažil nabídnout ještě jahody, borůvky, ředkvičky a pórek, ale s úsměvem jsem vše odmítla, zaplatila banány a odešla. Když jsem nakupovala příště, byl můj výběr již o něco širší. Měla jsem v košíku mandarinky, jablka, pomeranče, brokolici a dva kedlubny. U pokladny jsem vše vyložila, prodavač to markoval, já štosovala do tašky, a když došlo na placení, tak ten dosud stoicky se tvářící pán na mě ničehož nic zamrkal a povídá: „A banány ne?“ A já, jak jsem tak v rychlosti ten nákup skládala a snažila se zavřít protestující uzávěr peněženky, jsem nejdřív jen automaticky zamumlala, že banány ne, protože, znáte to, člověk je zvyklý, že mu vietnamští prodavači často nabízejí sortiment, i když už je venku na chodníku, jenže pak jsem zachytila jeho vyloženě šibalský pohled a široký úsměv a došlo mi to. Smáli jsme se pak oba tak upřímně, že další zákazník chvíli váhal, jestli má vůbec vstoupit.

Při jednom z dalších nákupů, kdy jsem měla v košíku vlastně jen citrony a pomeranče, mi můj oblíbený prodavač povídá: „Hmmm, potžebujete vitamíny?“ Jenže já jsem si už před chvílí všimla, že za pultíkem nějak posmrkává, tak jsem rukou ukázala na vyrovnané zboží a odvětila jsem, že on by taky nějaký vitamín potřeboval. A jemu se v očích objevilo hejno čertíků a povídá: „Já mám vitamín hooodně, tžeba cigarety a tak…“ A tak jsem zase šla ze zeleniny hlasitě rozesmátá a napadlo mě, že by občas vůbec nebylo na škodu, kdyby by byl každému z nás takhle po ránu přidělený jeden vtipný Vietnamec, aby mu na cestu do nového dne prostřel veselý koberec. Třeba by ubylo otrávených obličejů.

Další z nákupů se odehrál někdy začátkem února. Prodavač stál za pultem, s vážným výrazem si pročítal něco v počítači a mě ani nenapadlo, že vnímá, když mi jiná zákaznice říká, že jedou na dovolenou a proto nakupuje na cestu dětem ovoce a nějaké mlsky. Když jsem pak přišla u pokladny na řadu, naklonil se ke mně a zašeptal: „Taky dovolená? Chína???“  Možná na vteřinu jsem vykulila oči, než jsem si přeložila tu Čínu a pak jsme se oba opět rozesmáli. To se prostě nedalo. Ale vzápětí jsme zvážněli a pán mi už mnohem smutněji říkal, že to vypadá špatně, že to teď čte na internetu a píší mu rodiče z Vietnamu, že se toho taky bojí. Pak jsme si popřáli hodně zdraví a mně ten vtípek s následným zvážněním připadal takový vyrovnaný a milý.

A jak virové věci nabraly na obrátkách a hrnuly se světem, tak tento prodavač byl u nás ve městě jeden z prvních, kdo si nasadil roušku a úplně první, kdo si koupil a namontoval před pokladnu vysoký plexisklový kryt, k němuž mi podával vysvětlení, že to opatření sice nebylo zrovna levné, ale že teď on chrání nás i sebe.

Dneska se shodou okolností chystám na zeleninový nákup. Netuším, jestli dojde i na smích, ale nabeton vím, že mi můj vtipný Vietnamec u pokladny řekne: „A banány nechcete?“

P.S. Omluvte, že jsem prodavačovu nedokonalou češtinu napsala tak, jak byla řečena. Nikomu se tím v žádném případě nevysmívám, jen je to tak, jak to bylo řečeno, autentičtější a mnohem roztomilejší.

 

Autor: Zdeňka Ortová | úterý 24.3.2020 10:45 | karma článku: 34,52 | přečteno: 1077x
  • Další články autora

Zdeňka Ortová

Kdo je líný, nemůže trpět prokrastinací

Člověk, který trpí prokrastinací odsouvá nejen velké povinnosti, ale i drobné denní úkoly, ačkoli je dělat chce.

25.4.2024 v 8:50 | Karma: 15,66 | Přečteno: 234x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Když děkovnou řeč nezvládnou ani spisovatelé, jak můžou obstát zpěváci

Určitě taky znáte ten divácky zoufalý pocit, když v televizi sledujete předávání cen některé z uměleckých soutěží a anket.

21.4.2024 v 9:58 | Karma: 29,72 | Přečteno: 821x | Diskuse| Kultura

Zdeňka Ortová

Když se vám klíště zakousne na choulostivém místě

Klíšťata netrpí studem a vlezou vám kamkoli. Mají na lidech nejraději teplá, tenká a vlhká místa. Snadno se k nim přisají a udělají si tam pelíšek.

14.4.2024 v 8:43 | Karma: 37,29 | Přečteno: 6754x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Zdvořilý důchodce se penze nedožije

Jednáním o zvyšování věku odchodu do důchodu se nějak nedaří, ačkoli jedno se zdá jisté. Tomuto zvýšení se zřejmě do budoucna vyhnout nelze.

9.4.2024 v 9:54 | Karma: 41,89 | Přečteno: 5755x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Chcete být zdraví? Jezte hodně dravě!

Nedivím se, když na návštěvě u babičky raději než po kolečku cukety, sáhnete po čerstvém štrúdlu a libujete si, že možná nebudete žít tak dlouho, ale za to radostněji.

4.4.2024 v 14:01 | Karma: 24,68 | Přečteno: 743x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradit ji může Havel

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:55

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Muž se nadýchal chemikálie, která unikla z tlakové lahve. Patrně jde o chlor

25. dubna 2024  13:45

Kvůli úniku neznámého štiplavého plynu zasahovali hasiči ve středu a ve čtvrtek v Gorkého ulici v...

Zastal se urážené kamarádky, schytal kopanec do hlavy. Policie hledá útočníka

25. dubna 2024  13:42

Pražští policisté pátrají po agresorovi, který v březnu v Karlíně napadl jiného muže. Incident se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 510
  • Celková karma 31,28
  • Průměrná čtenost 2190x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik