Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Očkovací centrum jako přesvědčivý důvod, proč mít děti

Kolik je na světě lásky, nezjistíme při čtení milostných románů, ale při sčítání lidu… a v očkovacím centru.

Před patnácti lety jsem napsala aforismus: Kolik je na světě lásky, nezjistíme při čtení milostných románů, ale při sčítání lidu. A myslela jsem si, že pro zasmání je v něm slov tak akorát. Letos jsem k původnímu textu jen pro tento blog dopsala: a v očkovacím centru. A mám pro to pádný důvod. Jsem totiž očitým svědkem zvláštního jevu.

Asi tak… ve slánském očkovacím centru jsem letos byla z důvodu očkování proti covidu celkem 6x. Čtyřikrát jako doprovod rodičů, dvakrát jsem si pro žihadlo zaskočila já sama. A pokaždé, přísahám, že skutečně pokaždé, jsem byla spokojeným svědkem mnoha nenápadných a neokázalých projevů jednoho ze základních lidských citů. Řeč je samozřejmě o lásce. Ani nestydové ze čtenářských řad si doufám nemyslí, že jsem šmírovala, jestli se tam v očkovacích kabinkách neděje za zataženým závěsem něco nepřístojného. Jednak nemám nic podobného v povaze, a potom… kabinky byly otevřené.

Prvně jsem do očkovacího centra zavítala 22. února. Doprovázela jsem svého 87letého tatínka a náhoda tomu chtěla, že přesně ten den nové očkovací centrum ve Slaném zahajovalo provoz. Doma jsem vtipkovala, aby se připravil, že při takové příležitosti není vyloučené, že ho třeba bude snímat televizní kamera a fotit novináři. Tatínek se tomu od srdce zasmál a dával mi různými posunky najevo, co si myslí o tom, že mě takové hlouposti napadají. A pak byl na místě samém nejen několikrát focený, ale i rozhovor televizním reportérům poskytl.

A hned při této první návštěvě i při dalších pěti jsem se v těch místech cítila prostě báječně. No fakt. V životě by mě nenapadlo, že tato slova někdy použiji v souvislosti s injekční stříkačkou a spoustou nemocničního personálu. Každý z těch, kdo měli hladký průběh akce na starosti, se totiž k příchozím choval naprosto skvěle. Všichni byli velmi ochotní, vstřícní a ke všem se chovali slušně a mile bez ohledu na to, jestli si pro aplikaci vakcíny přišla vzhledná paní učitelka ve slušivě krátké skládané sukni nebo starý, věkem předkloněný pán, který se ztěžka opíral o francouzské hole. Vše probíhalo vyloženě hladce. Kdo si nebyl jistý, zda zvládne vyplnit vyfasovaný dotazník, ihned mu přispěchal někdo z personálu na pomoc. Jakmile jste opouštěli jedno stanoviště, hned se o vás postaral další člen personálu, který vás navedl ke stanovišti dalšímu. Každému bylo vždy opravdu trpělivě bez sebemenších známek nervozity vše vysvětleno, každý dotaz byl zodpovězen, nikdo z těch, kdo měli pohybové potíže, se nemusel strachovat, že mu nebude pomoženo.

Po aplikaci vakcíny následovalo čtvrthodinové posečkání, pak ještě jedna zastávka u posledního stanoviště a odchod domů. A právě v době té čekací čtvrthodiny, kdy byl čas na rozhlížení se kolem sebe, jsem zaznamenala něco, co mě doslova napěchovalo radostí, že zdaleka ne vše, co se tak nějak všeobecně mezi lidmi děje, nás musí vést k depresi. Hlavně v první vakcinační fázi, kdy většina očkovaných patřila mezi nejstarší generaci, jsem viděla, jak své rodiče doprovázejí jejich 50-60leté děti. Všimla jsem si, s jakou láskou o ně pečovali, jak jim byli při každém úkonu nápomocni, jak krásně s rodiči hovořili, občas i nějaký vtípek a smích bylo slyšet. Dívala jsem se, jak se zhruba pětapadesátiletý pán naklonil ke své mamince, něco se jí starostlivě ptal, pak odběhl a v mžiku se vrátil s kelímkem vody, pomohl jí otevřít zaseknutý zip u kabelky, paní vylovila tabletku, zapila ji, syn ji pohladil po hřbetu ruky, něco jí pošeptal a oba se na sebe usmáli. Zaslechla jsem asi třicetiletou mladou ženu říkat pánovi na invalidním vozíku: „Dědo, tady máš brýle a knížku, čti si, já si jen odskočím a hned jsem zpátky. Neboj, čekáme čtvrt hodiny a já tu budu za minutku.“ A starý pán si nasadil brýle, ale místo čtení upíral oči ke vchodu, aby si po opravdu malé chvilce s ulehčením oddechl, když viděl, že se vnučka už vrací zpět. A ještě víc se rozzářil, když mu podala čokoládovou tyčinku s vysvětlením, že ji zapomněla v autě a chtěla ho s ní překvapit.

Za dobu 90minutového čekání, což reprezentuje mých 6 návštěv očkovacího centra, jsem podobných malých scének viděla opravdu nespočet. A všechna ta trpělivost s rodiči či prarodiči, všechny ty letmé doteky a láskyplné, uklidňující pohledy ve mně nastolily milý pocit, že tito staří lidé mají v někom zastání, že se můžou spolehnout na svého člověka, že nejsou na potíže stáří sami. A tak jsem si vzpomněla na svůj nedávný blog Naše děti se zdráhají mít děti, kde v diskusi několik žen i mužů zdůraznilo, že oni rozhodně děti nechtějí a mít nebudou, protože k tomu nemají žádný důvod. Jedna z nich třeba napsala: „Bude mi 30 a nechci děti. Jediný jejich přínos vidím pro společnost, pro mě by to byl spíš trest…“ Kdoví, jestli tato paní a jí podobní budou mít ke stejnému výroku totožný vztah, až jim jednou v očkovacím centru dcera ani syn nepřinesou pro osvěžení kelímek s vodou, nedodají jim odvahu podržením dlaně v dlani, nepošeptají nějakou pošetilost, díky níž odlehčí atmosféru a společně se rozesmějí. Asi jim nezbyde nic jiného než doufat v laskavost ostatních, což znamená nyní dospělých dětí svých vrstevníků, kteří nepovažovali mateřství a otcovství za trest.

Včera jsem absolvovala druhou vakcinaci. Po aplikaci jsem se posadila na židli u okna a začetla se do knížky. Čtvrt hodiny uběhlo jako nic. V čekacím sále bylo příjemně, z oken proudil čerstvý vzduch, čekající očkovaní se tiše věnovali svým malým čekacím rituálům, personál vlídně přiváděl na uprázdněná místa další klienty a mně se ani nechtělo vrátit do rušné ulice. Asi jsem se bála, že tam potkám lidi, kteří se k sobě tak hezky jako ti, které potkávám tady, nechovají. Proto trvám na tom, že kolik je na světě lásky, můžeme zjistit třeba v porodnici a v očkovacím centru.

Autor: Zdeňka Ortová | čtvrtek 17.6.2021 10:09 | karma článku: 38,87 | přečteno: 3898x
  • Další články autora

Zdeňka Ortová

Kdo je líný, nemůže trpět prokrastinací

Člověk, který trpí prokrastinací odsouvá nejen velké povinnosti, ale i drobné denní úkoly, ačkoli je dělat chce.

25.4.2024 v 8:50 | Karma: 27,06 | Přečteno: 1045x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Když děkovnou řeč nezvládnou ani spisovatelé, jak můžou obstát zpěváci

Určitě taky znáte ten divácky zoufalý pocit, když v televizi sledujete předávání cen některé z uměleckých soutěží a anket.

21.4.2024 v 9:58 | Karma: 30,08 | Přečteno: 851x | Diskuse| Kultura

Zdeňka Ortová

Když se vám klíště zakousne na choulostivém místě

Klíšťata netrpí studem a vlezou vám kamkoli. Mají na lidech nejraději teplá, tenká a vlhká místa. Snadno se k nim přisají a udělají si tam pelíšek.

14.4.2024 v 8:43 | Karma: 37,32 | Přečteno: 6760x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Zdvořilý důchodce se penze nedožije

Jednáním o zvyšování věku odchodu do důchodu se nějak nedaří, ačkoli jedno se zdá jisté. Tomuto zvýšení se zřejmě do budoucna vyhnout nelze.

9.4.2024 v 9:54 | Karma: 41,91 | Přečteno: 5762x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Chcete být zdraví? Jezte hodně dravě!

Nedivím se, když na návštěvě u babičky raději než po kolečku cukety, sáhnete po čerstvém štrúdlu a libujete si, že možná nebudete žít tak dlouho, ale za to radostněji.

4.4.2024 v 14:01 | Karma: 24,68 | Přečteno: 744x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 510
  • Celková karma 32,24
  • Průměrná čtenost 2190x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik