Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JH

Je zajímavé, že někteří lidé považují přechylování za prznění jmen, ale jejich skloňování nikoli. Podle jejich logiky by bylo třeba odmítat tvary Trumpa, Trumpovi, Trumpe, Trumpem. Odmítnutím přechylování se dostame do potíží při skloňování nepřechýlených ženských jmen.

Před několik dny jsem v TV sledoval závody kanoistů v Poznani. Komentátor četl starovní listinu závodnic, samozřejme (a správně) v přechýleném tvaru - Borowanská, Luzanová, Romašenková ... až došel na poslední dráhu, ve které startovala česká reprezentanka jménem Zetek. Byl jsem zvědav, jak ji představí. No jasně, Zetek. Proč jména všech cizinek přechýlil a české příjmení nikoli? Je to problém, sám nevím, jak bych se na jeho místě zachoval.

0 0
možnosti
Foto

Karma, mně osobně se nelíbí nepřechylování českých jmen, ale stejně tak se mi nelíbí přechylování jmen cizích.

Možná i vy máte v knihovně detektivku od Agathy Chtistieové, nebo jste slyšela nějakou písničku od Kylie Minogueové. Ano, i takovéto hrůzy jsem četla.:-)

Jinak co mě vždy pobaví je, když nějaká žena používá dvě příjmení, z toho jedno přechýlené a druhé ne. :-)

5 0
možnosti
Foto

To jste, Maruško, popsala přesně.

Jinak u těch autorek to bývá různé. Čtenáři se většinou snaží žádat knihu od autorky tak, jak je její jméno napsané na obálkách jejích knih. Mám takovou drobnou zajímavost. Americká spisovatelka Nora Roberts. Na některých obálkách je uvedena jako Nora Roberts, na jiných Robertsová. A tak ji někteří čtenáři říkají přechýleně, jiní nepřechýleně. Nu, podstatné je, že vždy vím, kam mám do regálku sáhnout:-).

0 0
možnosti
VB

Klasické švejkování, resp. argumentace ad absurdum. I když, když se to někomu líbí, ať se jmenuje Jáchym Veselá.

Vy zase neupírejte ženám rozhodnout se, jak se budou jmenovat.

PS: Nejsem zvědav, aby moji ženu v cizině považovaly buď za Rusku (-ová) nebo za někoho, kde k sobě nepatříme.

0 1
možnosti
Foto

Pane Baráku, když zvládnete psát, tak logicky musíte umět i číst. Až tedy budete chtít příště nějakého autora peskovat, přečtěte si jeho článek pozorně. Ten můj není tak dlouhý, abyste v něm přehlédl jasnou větu: "Já nikomu neupírám jeho volbu a nikdy bych nehlasovala pro jakékoliv zakazování v tomto směru."

Vaše věta na moji adresu: "Vy zase neupírejte ženám rozhodnout se, jak se budou jmenovat" je tedy naprostý nesmysl.

4 0
možnosti
Foto

Zdeni, můj názor, České ženy, České příjmení s koncovkou ženskou.. Moje kamarádka je Štork-Benickova, dodnes nevím, ke komu jedu na kafe ;-D

5 0
možnosti
Foto

Bohunko, to je roztomilé :-). Tak ať vám spolu kafe vždycky chutná!

0 0
možnosti
VV

Pokud se žena vzdá přechylování např. z důvodu působení v zahraničí, kde je někdy opravdu problém vysvětlit, že příjmení s -ová je úplně stejné jako bez, má to svůj důvod. Často je to ale pouze záležitost módy, snaha být něčím zajímavá. Je-li důvodem ženská "rovnoprávnost", jde už vyloženě o nesmysl. Rovnoprávnost lze totiž vnímat i tak, že jsme sebevědomý středoevropský národ se svébytným jazykem, ke kterému přechylování ženských jmen patří.

7 0
možnosti
VB

A od jakého roku? Po vyhnání německy mluvících Čechů v roce 1945. Dál v minulosti nepřechylovali na česky mluvící Češi.

0 0
možnosti

tak nějak doufám, že to bude možnost a ne revoluce

0 0
možnosti
IM

Já bych všem dala něco jako společné příjmení .Např.Josef Nováků ,Jana Nováků,Tonda Krejčích,Růžena Krejčích a pod.

1 1
možnosti
Foto

Ale to vůbec není špatný;-D

1 1
možnosti
VH

Ja si osobne myslim, ze jde o neco trochu jineho. Ona ta Nováková, Benešová, Skálová vznikly pravdepodobne historicky z novákova, benešova, skálova. A tam je zrejme ten kamen urazu a zakopany pes! To prece feministky v dnesni free, cool a in České republice nemohou dopustit aby byla zena "necim majetkem" a proto zrejme podporuji nerizenou muslimskou migraci a plizivou islamizaci Evropy. No vsak on uz je brzy Abdu, Hasan ci Mohamed vyleci jak z feminismu, tak z demokracie a z 56 pohlavi jakbysmet 藍藍藍樂. Jinak za mne, at se kazdy jmenuje jak chce, ani ciselne kody ci jine kombinace nejsou k zahozeni, ja bych napriklad sel hned do PXW3T, mrknu v pondeli na matriku, jestli mi to uz nekdo nevyfouk 藍藍藍.

2 0
možnosti
ZH

X a W nepatří mezi typická písmena českého jazyka. Protože se sice říká třeba xlonům, ale píše se to jinak.

0 0
možnosti
AM

Jako vždy - skvěle napsáno.:-)

7 0
možnosti
Foto

To je od Vás milé, moc děkuji!

0 0
možnosti
  • Počet článků 508
  • Celková karma 32,80
  • Průměrná čtenost 2199x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik