Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slouží vám paměť, nebo vás kdekdo ošidí?

Už jste slyšeli o tom, že světoví šampióni v paměťových soutěžích si dokáží zapamatovat během pěti minut i 200 čísel?  

To jistě rádi čtou zejména ti z nás, kteří si během pěti let zásadně nejsou schopni vybavit ani devítimístné číslo svého mobilu. Paměť je zkrátka potřeba trénovat. Pokud nechceme dospět k penzijnímu věku jako prosťáčci, které každý ošidí, měli bychom začít paměť posilovat ihned. Zejména mládí umí o duševním zdraví starší generace nádherně pochybovat.

Vzpomínám na prvňáčka Jéňu, který byl před pár lety pilným čtenářem naší knihovny, jak mi jednou originálně oponoval. V té době jsme na časopisy nadepisovali fixem, že náleží naší knihovně. Jéňu to zaujalo a začal se vyptávat, jak poznám, že mi čtenář nevrátí místo vypůjčeného časopisu jiný, který nám nepatří. Vysvětlila jsem mu princip značení, ale nechtěl se vzdát možnosti mě obelstít. Vymýšlel variantu, kdy třeba nějaký svůj levnější časopis lstivě nadepíše sám a podstrčí mi ho při vracení místo pěkného a dražšího, který si vypůjčil, ale trvala jsem na tom, že já své písmo prostě poznám. Chvíli nespokojeně krabatil čelo a pak vykonstruoval možnost, že do falešného nadepisování zapojí jiného dospělého, třeba tatínka, ale smála jsem se, že ani to na mě neplatí, já si prostě svoje písmo poznám a basta! A Jéňa, evidentně zahnaný do kouta, na mě zoufale zvolal: „Tak já počkám, až budete stará, a pak nepoznáte nic!“

Dnes je již Jeník dospělý, ale má utrum. Ještě hodně dlouho si na mě nepřijde. Zúčastnila jsem se totiž tréninku paměti a teď prostě vím, že lze stárnutí mozku oddálit. Lektorka nám prozradila spoustu praktických fíglů, jak naši paměť zotavit. Některé jsem hned zavrhla. Zvláště ten, kdy si mám při odchodu z domu hlasitě předříkávat, co právě činím, abych si v poledne v práci bez problémů vybavila, že jsem nenechala zapnutou žehličku a opravdu za sebou zamkla. Sice je přijatelnější být na chodbě přistižena sousedem při hlasitém komentování všedních činností než nechat vzplanout domácnost od nevypnutého elektrospotřebiče, ale já jsem si oblíbila jinou techniku.

Požádá-li mě paní Bušková o pár tulipánů ze zahrádky, mám postupovat tak, že v okamžiku žádosti si v duchu začnu rekapitulovat, co se právě děje: na kostelní věži ukazují hodiny půl páté, stojíme u kašny na náměstí a paní Bušková chce, abych jí zítra odpoledne přinesla tulipány. Až po náročném dni zasednu večer do křesla a zpanikařím, kdo že to po mně odpoledne něco chtěl, ihned si připomenutím všech těch okolností celou situaci bez problémů vybavím. Zatím jsem tuto metodu nevyzkoušela a proto nevylučuji, že mi nakonec v mysli vytane jedině to, že mám zítra odpoledne naházet do kašny tulipány a říct o tom paní Buškové.

Nu, i kdyby tomu tak bylo, čtenář Jéňa stejně nemá šanci. Ne snad, že by mi paměť sloužila dokonale, ale naše časopisy už ručně nenadepisujeme, dnes je zdobí čárové kódy.

Autor: Zdeňka Ortová | čtvrtek 19.12.2019 7:27 | karma článku: 24,92 | přečteno: 574x
  • Další články autora

Zdeňka Ortová

Když děkovnou řeč nezvládnou ani spisovatelé, jak můžou obstát zpěváci

Určitě taky znáte ten divácky zoufalý pocit, když v televizi sledujete předávání cen některé z uměleckých soutěží a anket.

21.4.2024 v 9:58 | Karma: 29,72 | Přečteno: 813x | Diskuse| Kultura

Zdeňka Ortová

Když se vám klíště zakousne na choulostivém místě

Klíšťata netrpí studem a vlezou vám kamkoli. Mají na lidech nejraději teplá, tenká a vlhká místa. Snadno se k nim přisají a udělají si tam pelíšek.

14.4.2024 v 8:43 | Karma: 37,29 | Přečteno: 6752x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Zdvořilý důchodce se penze nedožije

Jednáním o zvyšování věku odchodu do důchodu se nějak nedaří, ačkoli jedno se zdá jisté. Tomuto zvýšení se zřejmě do budoucna vyhnout nelze.

9.4.2024 v 9:54 | Karma: 41,89 | Přečteno: 5753x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Chcete být zdraví? Jezte hodně dravě!

Nedivím se, když na návštěvě u babičky raději než po kolečku cukety, sáhnete po čerstvém štrúdlu a libujete si, že možná nebudete žít tak dlouho, ale za to radostněji.

4.4.2024 v 14:01 | Karma: 24,68 | Přečteno: 743x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Letos jsem hodovníkům vajíčka nedávala. Víte, jak jsou drahý?

A protože nouze naučila Dalibora housti, dostala jsem nápad za všechny prachy, a přitom skoro zadarmo.

1.4.2024 v 15:52 | Karma: 29,68 | Přečteno: 908x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 509
  • Celková karma 32,64
  • Průměrná čtenost 2195x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik