Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jdeš-li světem s holou řití, nevěř všemu, co se třpytí

Uznejte sami, cožpak žena mého naturelu a rozměru může nemilovat básníka, který napsal: Nechci dívku kostnatou a tenkou, taková má trable s podprsenkou. Já chci dívku při těle, takové chci dělat přítele.

Autorem výroku, který jsem si vybrala pro název blogu, je básník, jehož jméno zná i ten, kdo si plete rým s virovým onemocněním. Jiří Žáček je totiž autorem známým, oblíbeným a hojně čteným. Proslavil se nejen tvorbou pro dospělé, ale jeho básničky provázejí již několik desetiletí i dětství malých čtenářů.

Jiřího Žáčka jsem vždy obdivovala především jako aforistu. Byl mým velkým vzorem a také jedním z důvodů, proč jsem se tomuto nejmenšímu, ale také jednomu z nejtěžších literárních útvarů začala autorsky věnovat. Když před 14 lety vyšel knižní soubor mých aforismů a Jiří Žáček báječně otextoval zadní stranu obálky, bylo to pro mě stejně cenné, jako by se toho samého dopustil Karel Havlíček Borovský nebo Karel Čapek. A když mě minulý měsíc oslovila nakladatelka Veronika Baštová s návrhem, zda by pro Jiřího Žáčka a jeho dvě knižní novinky – jednu pro dospělé a druhou pro děti - mohlo jejich nakladatelství uspořádat slavnostní křest v naší velvarské knihovně, chvíli jsem radostí křepčila mezi knižními regály. Uznejte sami, cožpak žena mého naturelu a rozměru může nemilovat básníka, který v Serenádě pro Otylku napsal:

Nechci dívku kostnatou a tenkou

taková má trable s podprsenkou

Já chci dívku při těle

takové chci dělat přítele

Žena má mít přece tu i tady

faldy obliny a další vnady

Já chci dívku pěkně otylou

takovou chci míti za milou

Pro zorganizování křtu jsem dostala volnou ruku. Mohla jsem navrhnout, kdo knihy pokřtí i jak bude vypadat celý program. A tak jsme se s kolegyní Lenkou pustily do díla. Jak celá akce dopadla, to by vám mohlo napovědět pár fotografií. A těm, kdo fotky nemusí, prozradím: dopadlo to skvěle! Kmotrem knížky pro dospělé byl náš pan starosta Radim Wolák. Křtil ji červeným vínem. Jenže čtvrt hodiny před začátkem jsem si uvědomila, že v knihovně máme ledacos, ale vývrtku nikoli. No to je trapas, co teď? Poslední záchranou byl pan starosta. Bydlí kousek od knihovny, má každou chvíli přijít, co když je ještě doma? Byl. Vývrtku přinesl. A kromě ní i nápad na fórek. Nebude s námi na pódiu od začátku, ale usedne v publiku. Jakmile dojde na křest, vezmu do ruky víno, věrohodně se vyděsím, že nemám vývrtku, otočím se do publika a zeptám se, jestli ji tu náhodou někdo s sebou nemá? A starosta se přihlásí.

Určitě vás zajímá, jestli se i knížka pro děti křtila alkoholem. No to budete koukat:

Vše podstatné je připraveno, můžeme začít
Milí diváci, milý pane Jiří, prvním překvapením je vystoupení žáků 3.A
Paní učitelka Červenková básníka potěšila recitačním pásmem z jeho díla v podání školáků z velvarské 3.A
A já jsem dětem nabídla za skvělé vystoupení nabídla jejich první honorář
Nevím, jak se svým honorářem naloží ostatní umělci, ale ti naši...
Právě ukazuji, čím se bude kniha křtít a ptám se, jestli tu nemá někdo vývrtku
A náš pan starosta ji dle domluvy vyloví k radosti publika z kapsy saka
... a už se křtí
Knihu pro děti křtí Veronika Baštová stylově lentilkami
Básník Žáček právě neveršovaně baví diváky
Závěr křtu odstartoval autogramiádu
Fotím, tak nemám čas koukat okolo, ale slyším, že právě někdo říká, že je tu na Žáčkův podpis fronta jako v pražském Luxoru
A pak že děti nečtou
A je konec, nemám hlad, nemám žízeň, mám jen radost, že všechno dobře dopadlo

Na úplný závěr se mi zachtělo trošku zaveršovat. Já vím, po slovech Mistra je to troufalé, ale spoléhám na vás, že to na mě neřeknete.

Mám ráda chlapy poety,

co nestrkají do věty

slova jako párátka,

čímž pošlou báseň na jatka.

Možná ti páni vypadají tence,

leč jejich svaly rostou na myšlence.

Každý den jimi nakládají bárku

a pošlou ji vstříc řeznickému špalku.

 

P.S. Autorkami fotografií jsou: Dana Součková a já.

Autor: Zdeňka Ortová | sobota 20.4.2019 6:01 | karma článku: 33,44 | přečteno: 1501x
  • Další články autora

Zdeňka Ortová

Když děkovnou řeč nezvládnou ani spisovatelé, jak můžou obstát zpěváci

Určitě taky znáte ten divácky zoufalý pocit, když v televizi sledujete předávání cen některé z uměleckých soutěží a anket.

21.4.2024 v 9:58 | Karma: 29,62 | Přečteno: 807x | Diskuse| Kultura

Zdeňka Ortová

Když se vám klíště zakousne na choulostivém místě

Klíšťata netrpí studem a vlezou vám kamkoli. Mají na lidech nejraději teplá, tenká a vlhká místa. Snadno se k nim přisají a udělají si tam pelíšek.

14.4.2024 v 8:43 | Karma: 37,29 | Přečteno: 6748x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Zdvořilý důchodce se penze nedožije

Jednáním o zvyšování věku odchodu do důchodu se nějak nedaří, ačkoli jedno se zdá jisté. Tomuto zvýšení se zřejmě do budoucna vyhnout nelze.

9.4.2024 v 9:54 | Karma: 41,89 | Přečteno: 5751x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Chcete být zdraví? Jezte hodně dravě!

Nedivím se, když na návštěvě u babičky raději než po kolečku cukety, sáhnete po čerstvém štrúdlu a libujete si, že možná nebudete žít tak dlouho, ale za to radostněji.

4.4.2024 v 14:01 | Karma: 24,68 | Přečteno: 743x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Letos jsem hodovníkům vajíčka nedávala. Víte, jak jsou drahý?

A protože nouze naučila Dalibora housti, dostala jsem nápad za všechny prachy, a přitom skoro zadarmo.

1.4.2024 v 15:52 | Karma: 29,68 | Přečteno: 908x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 7:53

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

  • Počet článků 509
  • Celková karma 32,63
  • Průměrná čtenost 2195x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik