Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dědku, já o tebe tu hůl přerazím

Co nám může udělat stáří, když jsme na ně dva? Tento výrok Henriho Stendhala mi vytanul na mysli v čekárně.

Mám na mysli čekárnu před lékařskou ordinací. Seděla jsem v ní dobrou půlhodinu před mojí objednací hodinou. Autobus, kterým jsem dorazila, zpoždění neměl a mně se nechtělo v tom horku bloumat rozpálenými ulicemi. A tak jsem se usadila v čekárně, otevřela jsem si rozečtenou knížku a ponořila jsem se do příběhu, ze kterého mě nad hladinu všednosti přinutil vynořit se přicházející pár manželů v důchodovém věku.

„Kam jdeš? Tady je to,“ řekla hlasitě žena a nespokojeně si odfrkla. „Takovejch let sem chodíme a ty to pokaždý málem přejdeš, to snad není možný.“

Pozdravila jsem oba příchozí a zkusila jsem se znovu začíst. Ale záhy jsem to vzdala.

„Sedni si a nečum,“ zavelela žena, když se její muž začal rozhlížet, kde by si nejlépe opřel hůl.

„Jsi normální?“ divila se opět velice hlasitě a rozezleně za pár vteřin paní, „chceš, aby o tu tvoji hůl někdo zakopnul?“

„Sedni si pořádně a nenatahuj před sebe ty nohy, lidi budou chtít kolem projít a na co narazej? Na ty tvoje hnáty!“

„Proboha, zmlkni už, ty si seď, jak chceš a mně dej pokoj,“ ozval se konečně okřikovaný pán a podal si hůl, kterou předtím opřel o stěnu vedle lavice.

„Ježišmarjá, proč jsi ji tam nenechal opřenou, proč tady s tou holí šermuješ?“ zaskučela paní a vrtěla hlavou tak vehementně, že jsem obdivovala kvalitu její krční páteře.

„Nevotravuj mě furt, už mám toho tvýho kejhání plný zuby, jestli se mi zvedne tlak, tak řeknu doktorovi, že za to můžeš ty,“ začal pán rozčileně odmlouvat a hůl, kterou se dle pokynu manželky pokoušel opět opřít o zeď, s hlasitým klapnutím upadla na podlahu.

„Dědku, já o tebe tu hůl přerazím,“ zařvala paní výraznou fistulí a já jsem knihu definitivně vrátila do batůžku. Bylo mi jasné, že dokud tu budou tihle dva, bude se muset knižní hrdina obejít bez mojí přítomnosti.

Jenže v další vteřině se otevřely dveře ordinace. Vyšel z nich odcházející pacient a taky sestřička. Rozhlédla se, rozzářila se a řekla: „Pojďte dál, Sýkorovi.“

Manželé vyskočili, přidali do kroku, pán klapal do rytmu holí a ve dveřích pouštěl před sebe manželku se slovy: „Jen jdi první, maminko, dáma má přednost.“

„Děkuji, tatínku, ty jsi vždycky kavalír,“ zavrkala jeho žena.

Málem jsem upustila batoh, když jsem ještě zaslechla, jak zdravotní sestra říká: „Sýkorovi, vás já vždycky tak ráda vidím. Vy se k sobě tak krásně chováte, z vás by si mladí a můj manžel měli brát příklad.“

Tolik moje vyprávění skutečné příhody ze slánské polikliniky. A jestli tam s pusou dokořán nesedím dodnes, tak sedím doma u počítače a o té scénce vám právě teď píšu.

P.S. A pokud se vrátíte k úvodnímu citátu pana Stendhala, tak určitě budete souhlasit, že stáří není nudné, když jsou na ně dva. A může mít klidně i dvě tváře. Sýkorovi by vám na ně mohli dát recept :-) 

Autor: Zdeňka Ortová | neděle 14.8.2022 8:26 | karma článku: 44,37 | přečteno: 8742x
  • Další články autora

Zdeňka Ortová

Kdo je líný, nemůže trpět prokrastinací

Člověk, který trpí prokrastinací odsouvá nejen velké povinnosti, ale i drobné denní úkoly, ačkoli je dělat chce.

25.4.2024 v 8:50 | Karma: 30,03 | Přečteno: 1484x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Když děkovnou řeč nezvládnou ani spisovatelé, jak můžou obstát zpěváci

Určitě taky znáte ten divácky zoufalý pocit, když v televizi sledujete předávání cen některé z uměleckých soutěží a anket.

21.4.2024 v 9:58 | Karma: 30,50 | Přečteno: 881x | Diskuse| Kultura

Zdeňka Ortová

Když se vám klíště zakousne na choulostivém místě

Klíšťata netrpí studem a vlezou vám kamkoli. Mají na lidech nejraději teplá, tenká a vlhká místa. Snadno se k nim přisají a udělají si tam pelíšek.

14.4.2024 v 8:43 | Karma: 37,36 | Přečteno: 6768x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Zdvořilý důchodce se penze nedožije

Jednáním o zvyšování věku odchodu do důchodu se nějak nedaří, ačkoli jedno se zdá jisté. Tomuto zvýšení se zřejmě do budoucna vyhnout nelze.

9.4.2024 v 9:54 | Karma: 41,92 | Přečteno: 5771x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Chcete být zdraví? Jezte hodně dravě!

Nedivím se, když na návštěvě u babičky raději než po kolečku cukety, sáhnete po čerstvém štrúdlu a libujete si, že možná nebudete žít tak dlouho, ale za to radostněji.

4.4.2024 v 14:01 | Karma: 24,69 | Přečteno: 750x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 510
  • Celková karma 32,52
  • Průměrná čtenost 2190x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik