Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jsem žena a MDŽ mám ráda

K tvrzení, že MDŽ je svátek zprofanovaný, jen podotknu, že může být, ale ženy, kterým je věnovaný, rozhodně zprofanované nejsou.

Občas někdo namítá, že ženy už přece svůj svátek mají a myslí tím Den matek, který je sice milý, ale význam tohoto svátku je úplně jiný než u Mezinárodního dne žen. Svátek matek by měl být chápán opravdu tak, jak to má v názvu, jako svátek matek, potažmo babiček, kterým přicházejí přát jejich děti a vnoučata. Ale co ostatní ženy, které se stejně jako já musely bolestně smířit s tím, že nám život nepožehnal a nedopřál být tím nejkrásnějším – být maminkou?

Zítra se nám vyloupne měsíc březen a svátek žen se přiblíží. Jak jsem o tom dnes přemýšlela, tak na jakékoli bujaré oslavy sice stavěná nejsem, ale upřímné drobné projevy pozornosti přijmu vždy ráda. Jsem prostě žena. Žena se vším příjemným i obtížným, co k tomu patří. A proti mužům nemám ani to nejmenší. Snad i proto, že se celý život obklopuji a přátelím s takovými, s nimiž je radost pobýt a chováme se k sobě vždy slušně a s respektem. Naštěstí jsem nikdy nemusela řešit nějaké rozdělení rolí. Považuji za úplně normální, že pokud chlap není po operaci kýly, a já ho požádám o výpomoc, tak napne svaly a přesune bytelný kredenc do vedlejší místnosti. A tím, že mu zatím uvařím něco chutného k snědku a pak opláchnu nádobí, si nepřijdu, jako že mi ve dvanácti letech uvázali zástěru a svět mě ji nutí doživotně nosit, protože jsem „jenom ženská“. Je prostě fajn, že nejsme stejní a Stvořitel to s námi určitě myslel dobře, když se do lidského projektu pustil. Jednou jsem na ty naše odlišnosti napsala tento aforismus:„Chce-li se žena dostat muži pod kůži, stráví několik minut před zrcadlem. Chce-li se dostat muž pod kůži ženě, stráví několik let vymýšlením implantace mikročipů.“

Jemně paradoxní je, že zatímco kdysi pohanské náboženství uctívalo ženu jako bohyni, v dnešní vyspělé době se mnohé české ženy zdráhají samy sobě dopřát i tento jediný den v roce - svátek žen. Přitom MDŽ dnes již opravdu není ničím menším, než svátkem úcty a lásky k ženám. Pokud budeme o MDŽ tvrdit, že je to přežitek s povinnými pugéty a chlebíčky, pak takový bude... Pokud ho pojmeme jako připomínku, že rovná práva ženám opravdu nespadla do klína, ale musely se o ně leckdy hodně těžce zasadit, pak bude právě takový.

Některým mužům se nelíbí, že ženy mají svátky dva a oni žádný, neboť Den otců se u nás ještě náležitě neusadil. Ale ti rozumně uvažující vědí, že toto nelze poměřovat, protože muži, a je jim to přáno, nikdy nemuseli - jen proto, že jsou „pouze muži“ – bojovat třeba za právo zodpovídat za vlastní děti, za právo na vzdělání, za své volební právo, za placenou práci, za účast ve veřejném životě a za ekonomickou nezávislost! Nechci být moc vážná, ale nelze pominout, že dodnes jsou na tom v mnoha zemích ženy hůř než některá domácí zvířata. A víte například, kde bylo v Evropě zavedeno volební právo žen naposledy? Překvapivě v kolébce demokracie, ve Švýcarsku. Poprvé se švýcarské ženy vydaly k volebním urnám až v roce 1971! V kantonu Appenzell Innerrhoden bylo volební právo žen na kantonální úrovni zavedeno až v roce 1990.

Jsem moc ráda, že pro většinu mužů je MDŽ ideální příležitost, jak poděkovat a milým způsobem vyjádřit uznání ženám, na kterých jim záleží. Může jít o manželku, přítelkyni, maminku, dceru, sestru, kamarádku nebo kolegyni. Když jsem vloni viděla, kolik mužů nese z květinářství růže, gerbery a karafiáty, měla jsem příjemně pošetilou radost za všechny ty, kterým budou darovány.

A protože já jsem vloni kytičku nedostala, koupila jsem si ji sama. Jarní narcisky mám moc ráda a sebe někdy taky.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zdeňka Ortová | čtvrtek 29.2.2024 17:35 | karma článku: 26,95 | přečteno: 661x
  • Další články autora

Zdeňka Ortová

Děda nesmí patřit mezi zakázaná slova

Ptala jsem se žáků pátých tříd, jestli vědí, jaké zaměstnání má nebo měl jejich dědeček, a jaké příjmení má otec jejich maminky. Většina dětí na to neuměla odpovědět.

11.5.2024 v 9:40 | Karma: 33,90 | Přečteno: 1277x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Vraždit se dá i vkusně

Já vážně nemůžu za to, že v sobě neumím vybičovat kladný vztah ke krvi a sadistickému násilí. Ale zkusím na sobě zapracovat a třeba se polepším.

6.5.2024 v 16:44 | Karma: 26,61 | Přečteno: 544x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Jak v nemocnici vyzrát na zdravotní sestru

Nelekejte se, blog není o tom, že bych schválně slupla tabletky jiné pacientky nebo v koupelně čurala do cizího džbánku.

28.4.2024 v 10:13 | Karma: 24,37 | Přečteno: 921x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Kdo je líný, nemůže trpět prokrastinací

Člověk, který trpí prokrastinací odsouvá nejen velké povinnosti, ale i drobné denní úkoly, ačkoli je dělat chce.

25.4.2024 v 8:50 | Karma: 30,95 | Přečteno: 1547x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Ortová

Když děkovnou řeč nezvládnou ani spisovatelé, jak můžou obstát zpěváci

Určitě taky znáte ten divácky zoufalý pocit, když v televizi sledujete předávání cen některé z uměleckých soutěží a anket.

21.4.2024 v 9:58 | Karma: 30,76 | Přečteno: 920x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

„Jen jsem bral peníze. Na loď chtěli oni.“ Jak BBC našlo iráckého pašeráka lidí

11. května 2024  19:08

Sedím v iráckém nákupním středisku tváří v tvář jednomu z nejnechvalněji proslulých pašeráků lidí v...

Rumunsko vozí gastarbeitery z Asie, lepí tak díry po vlastní migraci

11. května 2024

Premium Východobalkánská země to dělá chytřeji než západ Evropy: jde o gastarbeitery na smlouvy, nikoliv o...

Polární záře, potíže s komunikací. Zemi zasáhla obří geomagnetická bouře

11. května 2024  10:15,  aktualizováno  18:50

Zemi zasáhla v pátek geomagnetická bouře nejvyššího stupně, uvedl americký Národní úřad pro oceán a...

V kulturistice jsem srdcařka. Hejtři mi pomohli k popularitě, říká Mikulcová

11. května 2024  17:56

Seriál Ke kulturistice se Věra Mikulcová dostala náhodou, když jí lékař řekl, že je obézní a musí...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

  • Počet článků 513
  • Celková karma 31,99
  • Průměrná čtenost 2178x
Jsem spisovatelka, knihovnice, blogerka a žena s hlasitým úsměvem

Facebook: Zdeňka Ortová, BLOG, BLOK, BLOČEK:

https://www.facebook.com/people/Zde%C5%88ka-Ortov%C3%A1/100006730388524

Seznam rubrik